måndag 12 december 2011

Instagram


Min senaste monomani är Instagram, en foto-app för iPhone.

För det första så älskar jag min iPhone, nästan lika mycket som jag älskar min mac, och en iPad är på gång, tänkte bara jag skulle vänta tills nästa version kommer.

Och vad jag älskar mest med min iPhone är kameran. Jag videofilmar och fotar varje dag, laddar ner till iPhoto och redigerar i iMovie.

Problemet med kameran har tidigare varit att bilderna har blivit lite platta, och eftersom man inte kunnat ställa in någon skärpa så har bilderna aldrig blivit vidare "artistiska". Men så hittade jag Instagram. (Jag fattar inte varför dom inte kallar den iNstagram?) Men kanske apple har någon patent på att börja ord med litet i följt av stor bokstav?

I alla fall:
Instagram är gratis.

Man sajnar upp på nätet, men det är mest ifall man vill dela bilder med andra. Jag har inte gjort det, och när jag söker på mitt användarnamn på nätet kommer ingenting upp, så jag antar att jag inte behöver vara orolig att min bilder hux flux dyker upp där dom inte borde.

Instagram är lätt.

Instagram ger snygga resultat.

Här är originalbilden.

















Man kan fota med instagram, men jag brukar fota med iPhotos kameraprogram, för då kan jag använda volymknappen som avtryckare.

Detta är en screencap ( Fotot som visas i mitten är min skrivbordsyta.

Knappen längst ner till vänster använder man till att importera bilder, kameraknappen i mitten - säger kanske sig självt? - använder man att fota med, och ögat till höger använder man för att titta på resultatet innan man sejvar.










Detta är fotot efter att jag importerat det och skalat om det. Alla instagram-bilder är helt fyrkantiga.



















När man har skalat fotot så dyker det upp flera effekter längst ner på skärmbilden. Men jag brukar börja med att leka med fotots fokus. Det är droppen i den övre menyn. Om man applicerar den så kan man välja att"dimma" delar av fotot, så att det verkar som om dom är delarna är ur fokus, vilket gör att det man inte "dimmat" framstår. Ringen ger en prick av skärpa som man kan göra mindre eller större med fingrarna på skrämen, och randen ger en rand som man kan göra större eller mindre, men också vrida. Krysset tar bort effekten.











Här har jag satt en punkt på huvudet längst bak.


















Här är det oljeflaskan som fått en punktskärpning.

















Hittar du fokus?






















Längst ner finns effekterna man kan applicera. Man väljer genom att trycka, men om man drar åt sidan dyker det upp fler. Här nedan har jag en valt några olika effekter för att visa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

HOW I GOT MY ”BRING ME THE AXE” MARGARITA CREATED #veganrecipes #lifest...

Good morning, sunshine! 🌞 In today’s hilarious and entertaining video, I kickstart the day with a brunch that’s as quirky as it is deliciou...