lördag 16 augusti 2014

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ORESTIEN?, 458 f.Kr. av: Ungatur fritt efter Aischylos(525 f.Kr-456 f.Kr.), texters av Aischylos, Lars Norén och Eva-Maria Dahlin, Regi: Fredrik Lundqvist, Producent: Sara Fors, Scenografi/kostym/mask: Anne Hellandsjö, Musikalisk bearbetning: Pia Olby, Koreograf: Marie Lager, Ljusdesign/Teknik: Olle Axén, Foto: Jonas Jörneberg, Marknadsföring/kommunikation: Sara Fors och Denise Olsson, Grafisk formgivning: Robin Smeds Mattila, Produktion: UngaTur, Med stöd av: Kulturrådet och ABF Stockholm,Text akt 1: Aischylos i bearbetning av ensemblen, Text akt 2: Lars Norén, Text akt 3: Eva-Maria Dahlin, Medverkande: Joséphine Wistedt, Emanuelle Davin, Victor Ström, Olle Jernberg och Fredrik Lundqvist, föreställning 143 2014.

Jag har sett VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ORESTIEN? på Unga Tur på Turteatern i Kärrtorp. 

"Det rinner blod nerför mina ben, och killen bredvid mej är helt nedstänkt. Stora röda fläckar sugs upp av tyget i hans joggingbyxor, och han stirrar ner i sitt knä, som om han överväger hur han ska kunna ta sej hem, såhär. Jag hade tur. Det kunde ha gått mycket värre. Jag har shorts på mej. Och jag har inte tvättstugan förrän nästa fredag. Det är inte det att jag är rädd att blodet inte skulle gå bort, det är bara det att jag hade tänkt poppa in på ICA på vägen hem, och det hade varit lite pinsamt, nästan oartigt, att köpa yoghurt när man är helt blodig. 
Hon ligger framför oss, på golvet, inte riktigt död, men sådär kippande och ryckande och stirrande som folk är när dom fått en påle genom bröstkorgen eller har spetsats på sin egen ratt och optimistiskt väntar på att ambulansen ska komma och hjälpa loss dom. "

Låter det intressant? Här är resten: 

http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/08/vad-ar-det-for-fel-pa-orestien-458-fkr.html

#Michelangelo, #CindySherman, #MacBeth, #Kärrtorp, #FredrikLundqvist, #AnneHellansjö, #Ja, #VADÄRDETFÖRFELPÅORESTIEN?, #Turteatern, #Kärrtorp, #Aischylos, #Blod, #Splatter, #GrekisktDrama, #UngaTur, 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

HOW I GOT MY ”BRING ME THE AXE” MARGARITA CREATED #veganrecipes #lifest...

Good morning, sunshine! 🌞 In today’s hilarious and entertaining video, I kickstart the day with a brunch that’s as quirky as it is deliciou...